Wegenwacht: Deze EV’s gaan in de winter het hardst achteruit qua actieradius.

Elektrische auto’s ondervinden bij lage temperaturen een aanzienlijk verlies van hun actieradius, maar dit verschilt per model. Een recent onderzoek uitgevoerd door de Noorse Wegenwacht, bekend als de NAF (Norwegian Automobile Federation), heeft onthuld welke elektrische voertuigen het meest worden beïnvloed door winterse omstandigheden.

In januari heeft de NAF 23 EV’s getest om te meten hoeveel van hun WLTP-actieradius behouden bleef bij temperaturen variërend tussen -10 en -2 graden Celsius. Het verschil tussen de opgegeven fabrieksactieradius en de daadwerkelijke bereikbaarheid werd in procenten uitgedrukt, waardoor een helder beeld ontstond van het verlies aan actieradius.

De resultaten onthulden dat geen enkele elektrische auto zijn opgegeven bereik haalde. Opmerkelijk was dat de relatief onbekende HiPhi Z sedan als winnaar uit de bus kwam, met een bereik van 522 kilometer, slechts 5,9 procent minder dan de opgegeven 555 kilometer. Ook verrassend waren de prestaties van de Lotus Eletre (-12,3 procent), de Kia EV9 (-12,5 procent), en de nieuwe BMW i5 (-12,2 procent).

LEES VERDER OP DE VOLGENDE PAGINA!

Latest Posts

POpulair